Εκτύπωση
Κατηγορία: Κυκλάδες
Εμφανίσεις: 1385
joomplu:107Εκ της σήμανσης: Ο αρχικός ναός (τέλη 4ου αιώνος π.Χ.) ήταν ορθογώνιο οικοδόμημα με δύο εσωτερικούς χώρους, τον πρόναο και τον κυρίως ναό δωρικού ρυθμού, με την προσθήκη τεσσάρων μαρμάρινων κιόνων σε κάθε μία από τις κύριες όψεις (ανατολικά και δυτικά). Ο σηκός στέγαζε τα υπερφυσικά αγάλματα του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης, έργα του Αθηναίου γλύπτη Τελεσίνου. Το κτίριο έφερε γλυπτό διάκοσμο με σύμβολα και μορφές που σχετίζονται με τη λατρεία του Ποσειδώνα, όπως είναι τα δελφίνια και οι ιππόκαμποι (θαλάσσια τέρατα με τη μορφή κατά το ήμισυ αλόγου και κατά το ήμισυ ψαριού ή φιδιού). Τα εντυπωσιακότερα ευρήματα του ιερού, αναμφίβολα, αποτελούν υπερμεγέθεις μαρμάρινοι ιππόκαμποι, που κοσμούσαν τα αετώματα του ναού.

Ιστορία: Ο θρησκευτικός τουρισμός δεν αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της Τήνου μόνο κατά τη νεότερη και σύγχρονη ιστορία. Στα αρχαία χρόνια το νησί συνδέεται με την λατρεία του Ποσειδώνα, και στην πραγματικότητα τα Κιόνια της Κλασικής εποχής, έχουν ήδη αναδειχθεί σε ένα σπουδαιότατο προσκύνημα! Ο μύθος θέλει την Τήνο πριν από αυτά τα χρόνια γεμάτη φίδια, εξού και ονομάζεται Οφιούσα, με τους κατοίκους να ιδρύουν τον μεγαλοπρεπή ναό προς τιμήν του Ποσειδώνα, όταν εκείνος τους απαλλάσσει από αυτά. Βέβαια, στον συγκεκριμένο τόπο ο θεός λατρεύεται έντονα από πολύ παλαιότερα, για αυτό και η εμφάνιση του δεν προκαλεί καμία έκπληξη! Πιθανά, η λατρεία της συζύγου του Ποσειδώνα, Αμφιτρίτης, να καθιερώθηκε πάρα πολύ σύντομα, καθώς με την άνθιση της περιοχής, ξεκίνησαν να διοργανώνονται μεγάλες γιορτές αλλά και αγώνες.

Ο ακριβής χρόνος ιδρύσεως του Ιερού βέβαια, παραμένει άγνωστος στις μέρες μας. Το πιθανότερο σενάριο θέλει την περιοχή να αναπτύσσεται ραγδαία την εποχή που η Μακεδονική Αυτοκρατορία αλλά και οι Διάδοχοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου, κυριαρχούν στον Ελλαδικό χώρο, με έναν μικρότερο ναό όμως ως τότε, να αποτελεί πόλο έλξης για τους προσκυνητές από κάθε γωνιά της Μεσογείου. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως πολύ κοντά βρίσκεται και η Δήλος, ένας από τους σημαντικότερους θρησκευτικούς τόπους του αρχαίου ελληνικού κόσμου! Εκτός των άλλων δηλαδή, στο Ιερό του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης σταματούσαν με ευλάβεια και οι περισσότεροι προσκυνητές, που είχαν για προορισμό τους την γενέτειρα του θεού Απόλλωνα!

Περιοχή: Κιόνια, Τήνος (Κυκλάδες) / Ελλάδα.
Λέξεις κλειδιά: Παναγία Τήνου, Δήλος, θρησκευτικός τουρισμός, Μεγαλόχαρη, Άγιασμα.
Πρόσθετα στοιχεία: Στον συγκεκριμένο τόπο, ο Ποσειδώνας και η Αμφιτρίτη λατρεύονταν ως θεραπευτές, οπότε φαίνεται πως η φήμη του Ιερού είχε αγγίξει εκείνη του Ασκληπιείου της Επιδαύρου! Χτισμένο πολύ κοντά στη θάλασσα άλλωστε και σε περιοχή με φυσική ομορφιά, ευνοούσε την ανάρρωση των ασθενών...