Εκτύπωση
Κατηγορία: Αττική
Εμφανίσεις: 1905
joomplu:131Συμπεράσματα: Μετά την ανάλυση που παρουσιάστηκε στο άρθρο "Αφαία Αφροδίτη, Φίλα και Πυθονίκη", είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί μια μικρή συζήτηση σχετικά με το Ιερό της Αφαίας Αφροδίτης. Με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουμε να κατανοήσουμε πως οι αρχαιολόγοι και γενικά οι ερευνητές της περιοχής, έχουν κάνει την ταυτοποίηση του Ιερού και γιατί πλέον είναι κοινώς αποδεκτό, πως δεν πρόκειται ούτε για το Φιλαίον, ούτε για τον τάφο της Πυθιονίκης, που πιστεύεται ωστόσο πως βρίσκονται στην ίδια περιοχή, αλλά σε διαφορετικές φυσικά θέσεις.

Καταρχάς ο
Παυσανίας δεν αναφέρεται σε Φίλα Αφροδίτη αλλά σε Ναό, ο οποίος και ήταν αφιερωμένος στην Αφροδίτη. Αυτό είναι σημαντικό, αν αναλογιστούμε πως η μικρή περιγραφή του, ταιριάζει απόλυτα με το Ιερό που έχει ανακαλυφθεί στην Αφαία. Ταιριάζει δε όμως και η θέση του, μέσα από τα Αττικά, καθώς περιγράφεται μετά το Ιερό του Απόλλωνος που πιστεύεται πως βρισκόταν στο σημερινό Δαφνί, και πριν τους αρχαίους Ρειτούς, τη σημερινή λίμνη Κουμουνδούρου δηλαδή. Βέβαια δεν μπορεί να αποκλειστεί η όποια ταύτιση με αποδείξεις, καθώς οι αναφορές για το Φιλαίον δεν είναι πολυάριθμες, ενώ δεν έχει ανακαλυφθεί χώρος ο οποίος και να ταυτίζεται με αυτό. Ένα ακόμη γεγονός σύνδεσης από την άλλη θεωρείται τυχαίο. Συγκεκριμένα, κάτω από την Κόγχη 21 του βράχου (βρίσκεται στο μέσον), υπάρχει χαραγμένη επιγραφή στην οποία μπορεί να διαβαστεί η φράση "Φίλη Ἀφροδίτει". Καθώς το όνομα Φίλη απαντάται συχνά στην Αθήνα εκείνη την περίοδο, πιθανότερο είναι το σενάριο να αποτελεί στοιχείο που σχετίζεται με κάποια αφιέρωση προς τη θεά Αφροδίτη και όχι με τη Φίλα.

joomplu:135Αναφορικά με την Πυθιονίκη ωστόσο, τα πράγματα είναι αρκετά πιο ξεκάθαρα. Αφενός υπάρχουν αρκετά περισσότερες πληροφορίες για να μελετήσουμε, αφετέρου η θέση του τάφου της στα αρχαία χρόνια, περιγράφεται καλύτερα. Ο Παυσανίας συγκεκριμένα οδεύει προς την Ελευσίνα στα Αττικά, οπότε καθώς αναφέρεται σε αυτόν στην 5η παράγραφο του 37ου κεφαλαίου, στο Ναό του Απόλλωνος στην 6η και στο Ναό της Αφροδίτης στο τέλος της 7ης, είναι σαφές πως η θέση του βρίσκεται κοντά στο Χαϊδάρι, παρά κοντά στον Ασπρόπυργο ή τους αρχαίους Ρειτούς. Η θέση που εικάζεται πως χτίστηκε το Μνημείο της Πυθιονίκης, θα πρέπει να είχε σχέση με τον Δήμο Έρμου, ο οποίος μάλλον επηρεαζόταν σημαντικά από τους γείτονες, κυρίως δε από τους Ελευσίνιους. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους ταύτισης των δύο σημείων. Βέβαια σημαντική είναι κι η συμβολή του Αθήναιου στην αποσύνδεση Αφαίας Αφροδίτης και Πυθιονίκης, καθώς αναφερόμενος στον τάφο της τελευταίας, λέγει πως από εκείνον υπήρχε ορατότητα προς την Ακρόπολη, και μάλιστα πως ήταν το πρώτο σημείο που την έβλεπες μέσω της Ιεράς οδού, ερχόμενος από την Ελευσίνα. Με τα σημερινά δεδομένα, η θέση αυτή ορίζεται στο λόφο του Προφήτη Ηλία Χαϊδαρίου. Για αυτό και πιστεύεται πως η ταύτιση τους γίνεται επιπροσθέτως και λόγω του γεγονότος, πως στην Βαβυλώνα ανεγέρθηκε Ιερό προς τιμήν της Πυθιονίκης Αφροδίτης, κάτι που αναφέρει επίσης ο Δικαίαρχος (Δειπνοσοφιστές ΙΓ', 67).

Κι επειδή μία εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις, στην τελευταία, με τη βοήθεια τρισδιάστατου χάρτη κοιτάμε βορειοδυτικά από την Ακρόπολη. Ενώ ο Προφήτης Ηλίας έχει σημειωθεί με πράσινο χρώμα, ευρισκόμενος στο σημείο που η Ιερά Οδός χωρίζει τρόπον τινά το Ποικίλο Όρος από το Όρος Αιγάλεω, η Αφαία βρίσκεται με κόκκινο σημάδι, πίσω από το βουνό. Ως εκ τούτου, το Ιερό της Αφαίας αποκλείεται να είναι το Μνημείο της Πυθιονίκης, ομοίως δε και με τα όσα αναφέρθησαν οι πιθανότητες να ταυτίζεται με το Φιλαίον είναι ελάχιστες. Συμπερασματικά οδηγούμαστε πως πρόκειται για το Ιερό της Αφροδίτης, το οποίο και αναφέρει ο ίδιος ο Παυσανίας στα Αττικά.